Vyhľadať
Close this search box.

Pohotovosť, urgentný príjem či 155/112?

Operátori liniek 112 a 155 by vedeli rozprávať, kto všetko a prečo im volá. Lekári, lekárky a zdravotníci zas o tom, kto všetko a s čím chodí na urgentné príjmy a pohotovosti a kam, ku komu a prečo uháňajú zasahujúci záchranári v sanitkách či vrtuľníkoch.

Pozrime sa spolu s odborníkmi na to, kde, kedy a prečo hľadať pomoc, ak máme zdravotný problém.

Záchranka – Tiesňová linka záchrannej zdravotnej služby 155

Záchranku – Tiesňovú linku záchrannej zdravotnej služby 155 voláme, ak ide o ohrozenie zdravia či život ohrozujúci stav, najmä:

  • poruchy vedomia (bezvedomia a kolapsy)
  • zastavenie krvného obehu a dýchania
  • dusenie
  • mozgová mŕtvica (porážka)
  • neobvyklé bolesti na hrudníku
  • vážny úraz a masívne krvácanie
  • pády z výšky, topenie, popáleniny, prehriatia, podchladenia, omrzliny
  • akútne otravy liekmi, chemikáliami či jedlom
  • kŕčové stavy
vypĺňanie zdravotného dotazníka
Záchranka

Tiesňová linka integrovaného záchranného systému 112

Tiesňovú linku integrovaného záchranného systému 112 volajme iba pri nešťastí väčšieho rozsahu, kde okrem záchranárov musia zasahovať aj hasiči a policajti. Sú to napríklad väčšie dopravné nehody či živelné katastrofy. Operátor linky 112 lokalizuje volajúceho, zistí, čo sa deje, skoordinuje a vyšle pomoc. Ak sa však nejedná o udalosť väčšieho rozsahu – prepojí vás na linky 155/150/158 a vy budete musieť všetky informácie zopakovať inému kolegovi.

Pohotovosť

Pohotovosť – ambulantnú pohotovostnú službu (APS) vyhľadáme, keď neordinuje náš všeobecný lekár, po náhlom zhoršení zdravotného stavu. Napríklad vysoké teploty, zvracanie, bolestivé stavy, lokálne alergické reakcie či akútny kašeľ. Výkony APS sú spoplatnené.

Pohotovosti majú aj lekárne, v každom meste je po bežných otváracích hodinách zvyčajne otvorená jedna pohotovostná lekáreň (v Bratislave, napr. na Ružinovskej ulici vedľa Ružinovskej poliklinky),

Urgentný príjem v nemocniciach

Urgentný príjem v nemocniciach zabezpečuje ústavnú pohotovostnú službu (UPS) a poskytuje nepretržitú lekársku starostlivosť pacientom s náhlou zmenou zdravotného stavu alebo v život ohrozujúcich situáciách, kedy zvyčajne toto pracovisko nadväzuje na činnosť prednemocničnej medicíny, ktorú poskytuje záchranná zdravotná služba.

Starostlivosť urgentných príjmov nemocníc vyžadujú nasledovné situácie:

  • úrazy bezprostredne po ich vzniku (zlomeniny, krvácania a akútne poruchy hybnosti)
  • kolapsové stavy
  • akútne bolestivé stavy
  • vyšetrenie či diagnostika možnej rýchlo sa šíriacej život ohrozujúcej nákazy

Výkony urgentných príjmov sú mimo ordinačných hodín spoplatnené, s viacerými výnimkami.

“Tiesňové linky nie sú infolinky, ale linky pomoci v zdravie či život ohrozujúcich stavoch a situáciách. Ak je to menej akútne, ale vážne, zájdeme do nemocnice na Urgentný príjem.”

Dôležité informácie

Pozor: Tiesňové linky nie sú infolinky, ale linky pomoci v zdravie či život ohrozujúcich stavoch a situáciách. Ak je to menej akútne, ale vážne, zájdeme do nemocnice na Urgentný príjem. Nie je pravdou, že všetci pacienti riešení záchrannou službou sú doriešení na Urgente prednostne. Záchranári odovzdávajú pacienta nemocničnému personálu, nakoľko už bola započatá jeho diagnostika či liečba a je dôležité, aby si tieto informácie odovzdali v pokojnom prostredí (nie na chodbe). Ďalším dôvodom je nutnosť uvoľniť záchranárov pre prípad potreby ďalšieho akútneho zásahu (a možno práve u Vás doma). To sú dôvody, prečo pacienti transportovaní do nemocnice záchranármi sú umietnení na expektačných lôžkach Urgentu avšak v prípade, že Váš stav je naozaj akútny – prítomnosť záchranárov nemá žiaden vplyv na rýchlosť Vášho vyšetrenia a personál by sa Vám mal poskytnúť potrebnú starostlivosť.

Ak ide o stav, ktorý by sme riešili s lekárom, ale neordinuje, navštívime ambulantnú pohotovosť (APS).

Páčil sa vám článok